آخرین اخبار
کد مطلب: 80014
شهروندان تغيير نشاني خود را در پايگاه اطلاعات جمعيتي کشور ثبت کنند
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1900

به گزارش سلام لردگان، حميد پارسايي  معاون فناوري اطلاعات و آمار جمعيتي سازمان ثبت احوال کشور افزود: براي سهولت کار شهروندان، فرمي ساده براي ثبت تغيير نشاني در سايت ثبت احوال به آدرسwww.sabteahval.ir طراحي شده که هموطنان مي توانند با مراجعه به آن و با ارائه اطلاعاتي مختصر، سريع و رايگان، تغيير نشاني خود را در پايگاه اطلاعات جمعيتي سازمان ثبت کنند.

وي ادامه داد: در گذشته براي افراد پس از ثبت تغيير نشاني، کارت شناسايي ملي جديد صادر و ارسال مي شد ولي با توجه به کثرت تغيير نشاني ها و برنامه سازمان ثبت احوال براي صدور کارت هوشمند ملي هموطنان، ديگر لزومي به صدور کارت جديد نمي بينيم و اين تغيير نشاني براي استفاده در پايگاه اطلاعات جمعيتي ثبت مي شود.

پارسايي به قوانين مربوط به صدور کارت شناسايي ملي براي همه ايرانيان و الزام ثبت شماره ملي، کد پستي افراد بر رو و پشت کارت هاي ملي و کاربردي شدن آن اشاره کرد و ادامه داد: شماره ملي چند سالي است که کاربردي شده، ولي کد پستي هنوز کاربردي نشده است و دستگاه ها بايد در اين زمينه کار را آغاز کنند.

وي با بيان اينکه بيش از دو دهه است که براي اجراي يکي از ماموريت هاي محوله به سازمان، پايگاه اطلاعات جمعيتي راه اندازي شده، گفت:بر اساس قانون، سازمان ها و دستگاه ها ملزم هستند پايگاه اطلاعاتي ايجاد کنند و اين پايگاه ها بايد از طريق سوييچي به هم متصل شوند تا بانک اطلاعاتي ايجاد شود و هر ايراني يک پرونده در بانک داشته باشد.

پارسايي ادامه داد: دستگاه ها بايد ارتباط با پايگاه اطلاعات جمعيتي کشور را در همه نقاط داشته باشند و دستورالعمل استفاده از آن را صادر کنند.

وي با بيان اينکه اکنون 35 هزار نقطه از طريق 20 دستگاه به پايگاه اطلاعاتي ثبت احوال متصل هستند و فقط از اطلاعاتي استفاده مي کنند که در پايگاه ثبت شده، افزود: 28 دستگاه هم مجوز گرفته اند و در حال کار هستند و نرم افزار وب سرويس هم آماده شده، از اين رو اگر بقيه دستگاه ها هم به پايگاه متصل شوند با يک اطلاع رساني گسترده، مي توان مردم را مجاب کرد که با رجوع به سايت ثبت احوال، نشاني جديد خود را ثبت کنند و دستگاه ها هم اعلام کنند که صرفا از اين نشاني براي ارائه خدمات استفاده مي کنند.

وي افزود: بيشتر بانک ها، نيروي انتظامي، دفاتر ثبت اسناد، موسسات اعتباري و بسياري ديگر از دستگاه ها به پايگاه اطلاعاتي ثبت احوال متصل و از اطلاعات اين پايگاه در ارائه خدمات به شهروندان استفاده مي کنند.

معاون فناوري اطلاعات ثبت احوال با بيان اينکه بر اساس قانون بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه، دولت الکترونيک تا 70 درصد محقق شود، ادامه داد: يکي از وظايف سازمان اين است که هويت، عکس، نشاني و ارتباطات سببي و نسبي افراد را در فضاي مجازي در اختيار دستگاه ها قرار دهد.

وي گفت: هر ساله شهروندان در مراجعه به دستگاه ها و دريافت خدمات عمومي، نياز به تهيه مقادير زيادي کپي اسناد هويتي و عکس دارند و زمان و هزينه زيادي را صرف مي کنند، در حاليکه با الکترونيکي شدن ارائه خدمات، در وقت و هزينه ها صرفه جويي مي شود.

پارسايي افزود: از طرف ديگر دستگاه ها با هويت و نشاني جعلي مواجه نمي شوند و بسياري از مشکلات براي مردم و دستگاه ها پيش نمي آيد و جلوي بسياري از کلاهبرداري ها گرفته مي شود که در اين صورت تحول بزرگي در کشور ايجاد خواهد شد.

به گفته وي، 20 دستگاه متصل به پايگاه اطلاعات جمعيتي سازمان از اطلاعات مربوط به هويت و عکس افراد استفاده مي کنند اما هنوز از کدپستي استفاده نمي کنند.

پارسايي با بيان اينکه هنوز دستگاه ها و مردم نياز به استفاده کاربردي از کدپستي پشت کارت ملي را لمس نکرده اند، گفت: مردم هنوز لزومي به اعلام تغيير نشاني نمي بينند، چون در مراجعه به دستگاه ها هر نشاني که مي خواهند ارائه مي کنند. از طرفي، دستگاه ها نشاني افراد را در مراجعه مي گيرند، در حاليکه ملزم به استفاده از کدپستي درج شده در کارت هاي ملي هستند.

وي افزود: اگر دستگاه ها اعلام کنند که مرجع ما کدپستي درج شده در کارت هاي ملي است و خدمات را صرفا به آن نشاني ارائه مي دهيم، مردم ملزم مي شوند هر چه سريع تر تغيير نشاني خود را به پايگاه اطلاعات جمعيتي ثبت کنند.

پارسايي گفت: با ثبت کدپستي، جا بجايي ها در سطح استان ها، شهرها، روستاها و حتي در يک کوچه و يک ساختمان هم ثبت، و مشخص مي شود که يک فرد از يک کدپستي به يک کدپستي ديگر نقل مکان کرده است.

وي تصريح کرد، در صورتيکه مردم به موقع و درست نشاني خود را ثبت کنند، اعلام آمار، درست تر انجام مي شود و تحولي اتفاق مي افتد.

پارسايي خاطرنشان کرد: تا زمانيکه از کدپستي استفاده نشود و الزامي هم براي استفاده از آن نباشد، انگيزه اي در افراد براي ثبت تغيير نشاني خود به وجود نمي آيد.

منبع. باشگاه خبرنگاران

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس